23948sdkhjf

Optimismen er tilbage i e-handlen - men der er stadig vanskeligheder

2021 var et år præget af megen usikkerhed omkring detailhandlen generelt, fordi stigende priser på transport, manglende vareleverancer og stigende energipriser gjorde det svært at vide sig sikker på noget som helst.

Det prægede også e-handlen, hvor optimismen hos e-handlerne i Pricerunners E-handelsindex i tredje kvartal i fjor nåede sit hidtidige lavpunkt, også selvom mange oplevede omsætningsfremgang grundet blandt andet coronanedlukninger.

Men noget tyder på, at kurven er knækket. For i det seneste e-handelsindex er der igen fremgang at spore blandt onlinebutikkerne i undersøgelsen, der er foretaget af YouGov.

Ambitioner - og bekymringer

I seneste undersøgelse er der takter til, at flere har store ambitioner for 2022.

Således er det 34 procent, der vil ansætte mere personale, mens 21 procent vil fokusere på bedre og hurtigere levering.

- Det er positivt, at dansk online handel har ambitioner om at gøre det nemmere for kunderne at få deres varer hurtigt og samtidigt tage ansvar for miljø og klima. Det er det, som fremtidssikrer butikkerne, når kunderne vælger butikker ud fra, hvem der agerer ansvarligt og kundecentreret. Det er også vigtigt at bemærke, at tre ud af fire butikker har oplevet vækst i 2021 sammenlignet med jubelåret 2020. Det giver håb om, at de har noget at stå imod med, for 2022 bliver et svært år, siger forbrugeranalytiker hos Pricerunner, Katrine Barslev.

I 2022 forventer mange dog, at problemer som fragtkrise og stigende produktionsomkostninger vil fortsætte.

- Især problematikken omkring produktionsomkostninger vil vi se meget mere til i 2022, hvor udgifter til transport, produktion, råvarer og arbejdskraft stiger stejlt. Det er en giftig cocktail, som rammer e-handelsbranchen og dansk erhvervsliv i det hele taget. Det vil blive en af de største udfordringer i 2022, lyder det fra Katrine Barslev.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08